“Veel beelden liggen nu in een loods, terwijl ze voor het publiek te zien zouden moeten zijn. De Stichting Museum en Expositie Geleen (MEG) wil de ‘verweesde monumenten’ herplaatsen. Ondanks de diefstallen van kunst in de regio. ‘Dat kun je nooit helemaal voorkomen’.
Beelden keren terug ondanks diefstal.
‘Wat moet je dan doen?
Toegeven aan die vandalen en helemaal nergens meer beelden neerzetten? Voormalig bestuurslid Sef Lemmens vindt duidelijk van niet.
Na een jaartje aandringen krijgt het eerste beeld binnenkort een plekje in de kijker van het publiek. ‘De Baadster’ van de Jabeekse kunstenaar Sjra Schoffelen komt bij het nieuwe verzorgingshuis aan de Jos Klijnenlaan in Geleen. Achter de hekken, dat wel.
Als het aan de Stichting Museum en Expostie Geleen (MEG) ligt volgt de (her)plaatsing van de andere ‘verweesde monumenten’ snel. Een beeld van springende kinderen, Moeder en Kind van Louis Reijnen, De Barmhartige Samaritaan van Sjra Schoffelen.
Een wanddecoratie uit het vroegere verzorgingshuis Bunderhof, Een afbeelding van een pastoor met kalotje en twee Christusbeelden.
Ze kunnen desnoods bij particulieren in de gemeente Sittard-Geleen worden gezet. Dat vindt de stichting nog altijd beter dan ze laten liggen in de loods. Wie wil kan zich bij de stichting melden voor plaatsing van een beeld in de voortuin. De organisatie regelt de verzekering en zorgt dat het werk stevig verankerd wordt. En doet een beroep op sociale controle.
‘Maar als een groep er echt op gemunt is zo’n werk weg te halen kun je het bijna niet voorkomen’, weet voorzitter Wiel Gielkens van MEG. ‘We willen er alles aan doen dat die beelden weer een plek krijgen. Dat is onze taak: zorgen dat kunst te zien is’. En als dieven ermee aan de haal gaan? ‘Het is wel een beetje een nachtmerrie, maar niet echt. We doen het redelijke om dat te voorkomen. Meer kun je niet doen’, zegt Gielkens berustend.
Overigens zijn kunstwerken ook op het lager niet veilig, weet Lemmens. ‘Ze hebben al eens geprobeerd De Baadster daar te stelen. Toen is het naar binnen verhuisd. Overigens is bij die poging het voetstuk beschadigd, zodat het nu gerestaureerd moet worden’.
Lemmens heeft wel een manier gezien om kunstwerken tegen diefstal te beschermen: ‘het beeld van Jonas en de Walvis is jaren geleden herplaatst bij het stadhuis in Geleen. Vroeger werd het wel eens beschadigd of beklad. Ze hebben het nu neergezet in een waterpartij. Er komt sindsdien niemand meer aan. Blijkbaar willen de dieven geen natte voeten krijgen.”
De Verweesde Beelden die Stichting MEG in bescherming heeft genomen.
|
Afwerende schoonheid (de Baadster)
Kunstenaar: Sjra Schoffelen 1979.
Materiaal: brons. HxB = 110×40 cm. Sokkel: HxLxB = 55x50x35 cm. Oorspronkelijke plaats: aan de rand van de vijver voor het Gemeentehuis Sittard. Hier moest het verdwijnen in verband met de aanleg van een ondergrondse parkeergarage. Huidige plaats: 10 september 2006 voor het zorgcentrum ‘Vivantes’, Jos Klijnenlaan te Geleen. |
|
St. Jozef met kind
Kunstenaar: Tangelder, 1952.
Materiaal: gietbeton. HxB = 150×65 cm. Gerestaureerd door de Geleense beeldhouwer Louis Reijnen woonachtig in Sweijkhuizen. Huidige plaats: 18 maart 2007 bij de Christus Koningkerk in Vrangendael. |
|
De Barmhartige Samaritaan
Kunstenaar: Sjra Schoffelen, 1965.
Materiaal: brons. HxLxB = 65x90x50 cm. Sokkel: HxLxB = 110x100x45 cm. |
|
Wanddecoratie
Kunstenaar: Sjra Schoffelen.
Materiaal: polyester op ijzeren frame. LxB = 4×1,35 meter. Gewicht: ca. 60 kg. Oorspronkelijke plaats: voormalig Bejaardenhuis Bunderhof in Geleen Zuid. |
|
H. Johannes Nepomucenus
Kunstenaar: onbekend.
Materiaal: natuursteen. HxB = 185×70 cm. Oorspronkelijke plaats: Kasteel te Born |
|
Zwarte Christus
Kunstenaar: onbekend.
Materiaal: metaal legering, lood? LxB = 120×130 cm. |
|
Witte Christus in stukken
Kunstenaar: onbekend. |
|
Moeder met kind
Kunstenaar: Louis Reijnen.
De bijgevoegde foto laat de achterzijde van het beeld zien. Dit beeld heeft mogelijk een adoptant. |
|
Glanerwiefke
Kunstenaar: Pierre Lumey, 1983.
Materiaal: brons. Afmeting: Hoog ca. 150 cm.
Dit beeld is op 13 juni 2009 tijdens de Marcellinus en Petrusfeesten geplaatst op de Nieuwe Markt in Geleen. Dit vond plaats in een samenwerking van de Gemeente Sittard-Geleen, Stichting MEG en de Cultuurfederatie Geleen ter viering van het 30 jarig bestaan van de Heemkunde Vereniging in Geleen |